Ekosystem är allt

Facebook lanserar verktyg fokuserat på att skapa mer av en ”butikskänsla”, mao verktyg för att flytta försäljning från företags webbshopar till sin egen plattform, direktförsäljning på företags sidor och underlättar allmänt för att man ska ha Facebook som butik.

Samtidigt säkrar Spotify ett exklusivt avtal med Joe Rogan för att vara ensamma om att sända hans podd. Eller snarare för att få dig som lyssnar på Joe Rogan att tvingas bli kund hos Spotify. 

Apple skapar sitt egna underhållnings-ekosystem som innefattar både mjuk och hårdvara, med exklusiva produktioner som kräver att du väljer Apple som leverantör av videounderhållning om du ska kunna konsumera deras content.

Amazon är fucking Amazon, behövs inte sägas mer om dem. 

Allt är ekosystem.

Kriget för respektive aktör blir kampen om magneterna. Vad kan du köpa som lockar in konsumenterna i ditt ekosystem?

Innan har det handlat om service och leveranstider, skalbarhet och tillgänglighet. När det spelfältet är över börjar konkurrensen om varumärken. Vilket kommer sprida sig över till inte bara media utan även fysiska produkter.

Framgent kommer vi antagligen se en verklighet där Facebook köper upp exempelvis Nike för att ha exklusiv rätt att sälja deras produkter via Facebooks butiker. Vill du ha Nike på dina fötter måste du först ge dig själv, din data och antagligen någonstans i det finstilta din själ till Facebook. 

Så framtiden blir:

Nike by Facebook

Joe Rogan by Spotify

Starwars by Netflix

The Bible by Vatikanstaten

Your Life by Amazon

 

Kul!

  

Carpe diem

 

En reaktion på “Ekosystem är allt”

  1. Mycket intressant – men dåligt för konsumenten som måste gå över en massa trösklar och bli kund överallt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *