Närvaro – the magic pill

Att vara levande innebär både välsignelser och prövningar. 

Prövningarna varierar i frekvens och omfattning. Det kan vara allt från att sitta fast i bilkö till att någon närstående går bort.

Osämja med någon som står dig nära eller någon nära dig som väljer att leva på ett sätt du upplever som destruktivt. Någon du är i ”beroendeposition” till kanske behandlar dig illa exempelvis en chef eller förälder (beroendepositioner är såklart en illusion men många som läser detta väljer att köpa den illusionen). Kanske är det ”Mycket på jobbet just nu”. Kanske var toalettpappret slut och du upptäckte det först när det var för sent.

Oavsett vad din prövning är så måste du välja hur du agerar när det uppstår.

Personligen har jag tidigare agerat med flykt. Flykt är komplicerat för det sker på fler sätt än de absolut mest uppenbara. Allt som inte är fullständig närvaro, förlåtelse och/eller att släppa taget i en prövning är flykt.

Närvaro är det enda som löser upp lidande.

Detta inlägget är nära besläktat med inlägget om att döva själen, vilket du kan läsa här. Det behandlar ungefär samma saker men ur ett mer praktiskt direkt perspektiv för att förstå lite om den bakomliggande mekaniken som skapar ditt beteende. 

 Bjuder nedan på några enkla exempel på orsak och verkan med mina egna historiska flyktbeteenden 

 Film/serier: ”Jag är trött, sliten och mår sådär, vad ska jag göra jag kollar lite på serier så slipper man tänka”. En flykt från att känna in hur du mår och varför. Sker det en gång då och då saknar det kanske betydelse men om det är en vana kommer du förlora kontakten med dig själv. Personligen har jag fram till nyligen kollat på serier och film mer eller mindre dagligen senaste femton åren. En väldigt diskret flykt som är svår att sätta stopp för med tanke på att ”äsch det gör väl ingenting det är lite avkoppling bara”. Det är ett stimuli som alla andra vilket hindrar dig från att vara i nuet och hindrar dig från att känna närvaro > identifiera, eventuellt hantera och släppa taget om det du lider av och därigenom hitta ro. 

Alkohol: ”Så skönt med onsdag/torsdag/fredag/lördag änltigen helg så man kan få släppa taget från jobbet och ha lite kul!” Behöver väl egentligen inte säga så mycket om symptomen att man behöver döva sig med alkohol för att kunna stå ut med sin valda verklighet. Rekommenderar att du testar att sluta dricka alkohol några månader och meditera de stunder du annars skulle krökat för att se vad som händer. Resultaten kommer blow your mind. Det blir också en källa till humor att beskåda alla rationaliseringar folk har för att få supa. ”Det är ju x-rationalisering, äntligen får man ta sig sin bärs!!!”. 

Mat: ”Jag mår inget bra idag, kan unna mig en ben&jerry/äta skräpmat/whatever du nu pundar i matväg” eller ”Jag har haft en så bra dag/vecka/idag är en speciell dag min födelsedag eller whatever nu kan jag unna mig tårta/glass/godis/middag på den där restaurangen jag velat testesta”. Mat finns alltid där för att fly. När du äter känner du ingen ensamhet. Du hamnar i ett syntetiskt ”nu” där du enbart behöver fokusera på att trycka i dig saker i munnen. Därefter har du ett bedövande rus av matkoma som följer, och illamåendet får dig att slippa möta vad det än är som pågår i dig. 

Sociala medier: ”Jag är så trött ska bara vila genom att scrolla genom instagram lite”. Har du någonsin gjort så och känt en känsla av att du är full av energi efter? Inte jag heller. Sure ditt ego kommer påtala att det finns bra grejer som gynnat mig på sociala medier! Vilket är sant, men du möter dem generellt när du söker något, inte när du slentrianscrollar. Risk rewarden i att slentrianscrolla är verkligen inte till din fördel med tanke på att det kostar din närvaro och därmed din själ.

Detta är några exempel på uppenbara flykter. Andra exempel är träning, sex, porr/onani,arbete, vara social, resor, läsa, poddar, knark, kunskap osv. Allt som är stimuli har potential att vara flykt. Det förekommer även hos er prettofuckers som tror läsning är sofistikerat och därmed inte en flykt utan något gynnsamt (vilket det kan vara men sannolikt är det bara en flykt och ett beroende).

Allt detta är ju också saker som kan vara beroenden, och jag tror det är delvis så beroenden skapas, när de används som ett medel till flykt. Det är bara flyktdrogen som gör beteendena så starka att de kan ta kontroll över dig i ett beroende.

Vad jag istället väljer att göra nu för tiden är att varje gång jag känner impulser till att agera ut något av mina beroenden så mediterar jag. Kanaliserar alltså in mina beroenden in i närvaro vilket är det ultimata magiska botemedlet. 

Det kan vara väldigt korta meditationssessions. Exempelvis när jag har ätit är jag beroende av att ta en bit choklad eller något annat sött. Detta möter jag numera med att meditera en kort stund. När jag känner affekt mediterar jag. Istället för att kasta mig framför serier mediterar jag.

Det räcker med en kort stunds meditation om man gör det regelbundet för att det ska få påtagliga effekter. Meditationen behöver inte heller vara komplicerad utan det räcker med att du andas i en/några minuter.

Om du börjar möta nuet istället för att fly från det kommer du känna dig som en ny människa. Fördelarna är många men framför allt välmående, klarsynthet, fokus och energi är de primära perksen. Samt att du slipper gå runt i någon slags lågintensiv depression skapad av avstängdhet. Det är roligare att inte vara deprimerad, lovar.

Det var allt och om du väljer att testa – mycket nöje med ditt nya beroende: närvaro!

 

Med vänlig hälsning

 

 

En reaktion på “Närvaro – the magic pill”

  1. Mycket intressanta tankar. Vad gör du när du inte har något att göra, är film/serier något du mediterar bort eller hur slappnar du av mer än att meditera?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *