Skydda din livsstil – en enkel plan

På temat life management vill jag nu dela lite tankar som är inspirerade av en klassisk investeringsfilosofi – fokusera på nedsidan istället för att fokusera på uppsidan. Detta genom ett enkelt verktyg som jag själv fått stor användning av i mitt liv. Sannolikheten är (baserat på mina analyticsverktyg) att du som läser detta är ung och finansintresserad. Detta innebär (baserat på mina egna erfarenheter) att du sannolikt är målinriktad och vill maximera uppsidan i ditt liv vad gäller många områden ex utbildning, träning, din fysiska hälsa, din mentala hälsa, dina relationer, intäkter, förmögenhet och så vidare. Den målsättningen är såklart bra och viktig men det man lätt glömmer när man är 100% fokuserad på uppsida är hantering av nedsida (tro mig jag vet).

Därför vill jag slå ett slag för att skapa en plan för downside protection livsstils-edition. Med det menar jag vilket skyddsnät du har för att bibehålla dina nyckelaktiviteter när du inte är på topp. När du är i ”beast mode” och allt går bra kommer du sannolikt prestera bra i alla dina områden, det kommer generellt sett gratis av framgångsmomentum. När du däremot inte är på topp föreligger en risk att du raserar många av dina tidigare framsteg. Detta i sin tur kan skapa ett större generellt negativt momentum och generera en negativ trend i ditt liv. För att hindra detta måste du skapa en plan för att skydda dina nyckelaktiviteter som genererar välmående i ditt liv.

Det du först och främst vill göra är att identifiera vilka dina nyckelaktiviteter är. Några exempel kan vara vad du äter, hur du sover, din träning, vilka du träffar och så vidare. Du vill lista dem på ett enkelt sätt. Därefter vill du helt enkelt konkretisera: vad i varje aktivitet är minimum viable behaviour, eller kanske vad är det som ger bäst effekt med minst effort bakom?

Exempelvis träning för mig är att skala bort allt överflödigt och bara göra två basövningar per pass. Knäböj och bänkpress/marklyft och militärpress. Om jag råkar ha energin att göra mer därefter så är det bra men det enda kravet jag har på mig själv är att genomföra mina två nyckelövningar. Detta gör att även om jag mår skit så kan jag släpa mig till gymmet för jag vet att det är bara de klassiska knäböjen/bänkpressen som ska genomlidas. Detta måste såklart anpassas efter egna preferenser. Springa några intervaller istället för milen fem gånger i veckan, eller vad det kan vara. Istället för om man hade krävt av sig själv att man ska genomföra samma superschema som man gör när man är i sin prime. För bara tanken på det träningspasset kommer få dig att stanna hemma från gymmet för alltid när du är i en svacka/mår dåligt.

Om kosten är något du prioriterar (vilket jag tycker det borde vara) så får du anpassa det efter vad du själv föredrar att äta och vad som ger dig bäst energi/näring utifrån din egen smak. Personligen äter jag i princip bara en-två rätter när jag är i krismode. Generellt blir det stekta ägg med spenat plus eventuella andra tillbehör. Det är enkelt både att inhandla, lagra och laga samt ger rimlig näring.

Genom att ha allt konkretiserat på papper så behöver du inte tvivla när shit hits the fan på riktigt. För när du väl är i en dålig period så har du sämre möjligheter att tänka klart och skapa en bra plan. När du är på topp har du betydligt bättre beslutsfattandeförmåga och du bör göra din plan då. Om du redan är i en svacka – gör planen ändå, det är bättre än inget. Det kan bli din trygghet som tar dig tillbaka till positivt momentum.

Listan på nyckelaktiviteter och hur man får ut så mycket som möjligt av dem med så lite effort som möjligt kan göras lång med jag tror med ovan exempel att ni förstår poängen.

Avslutningsvis kan vi illustrera livet som det omåttligt populära spelet Doodle Jump, ett datorspel där du hoppar uppåt och framåt från plattform till plattform. Låt oss låtsas att varje hopp uppåt är framsteg i något av nyckelområdena i ditt liv. Det är viktigt att komma vidare men det viktigaste är att inte trilla ner vilket resulterar i Game Over. Det du behöver är således en säker plattform att stå på för alla de delar som är viktiga för just dig. Det är dessa plattformar du vill ha definierade på papper så att du kan ha en trygg plats att stå och vila på – för att därefter kunna hitta styrkan att hoppa vidare mot nya highs.

 

Side note: driver du också en business vilket många av mina följare faktiskt gör (era driftiga jävlar) så bör du ha en liknande lista för dina nyckelaktiviteter i bolaget. Har du anställda kan du be dem lista allt ur sitt eget perspektiv. Förhoppningsvis ger det dig starka insikter i vad du kan förbättra även när det går bra.

MVH