Strukturer för att lyckas

Först ut vill jag passa på att påminna om att den som är sugen på att köra testpilot för sharkpoolen, närmare beskrivet i detta inlägget, bör höra av sig till mig omgående på contactthesharkwek  snabela gmail.com alternativt DM på twitter eller instagram. Kravet är att du handlar index/valuta på ett icke demokonto och vill utveckla din handel.

Det om det. Nu ska jag prata om ett område jag själv gjort en del förändringar i den senaste tiden nämligen rutiner och strukturer.

Det finns en rad olika saker som jag och många framgångsrika traders anser vara viktiga för att långsiktigt fungera i marknaden. Jag kommer rada upp några saker och så får man helt enkelt fundera på om man hade haft nytta av att implementera något man inte gör idag, förändra eller förstärka vissa beteenden.

  • Träning – Det är bevisat att träningsformer som löpning har en stor positiv effekt på hjärnan, både som ett sätt att bearbeta stress men också öppna upp för bättre beslutsfattande. Personligen har jag senaste två åren slarvat enormt med konditionsträningen och även träning generellt det senaste året. Nu har jag implementerat ett schema med träning (gym) minst en gång om dagen och promenader varje dag. Just löpning har jag inte fått med i pusslet ännu, men jag är noga med att få in rörelse i min träning. För närvarande kör jag hopprep supersettat med kettlebells, kanske inte optimalt men den bästa träningen är den som blir av och så vidare. Det som jag också värderar högt är mobilitetsträning/stretch. En daglig maintenance rutine för kroppen är extremt viktigt. Om du stryker dina skjortor men inte stretchar din kropp är du enligt mig fel i dina prioriteringar.

 

  • Mat – Efter stockholmsflytten gick allt käpprätt åt helvete rent näringsmässigt för min del. Bearnaiseintaget överstegs enbart av alkoholintaget. Nu har jag klippt all alkohol och minimerat mat som inte är bra näringsmässigt. Det får gärna smaka gott men huvudsyftet är att ge energi och framför allt inte ta din energi. Varje steg du tar är i en riktning, bakåt eller framåt. Varje måltid är en vinst eller en förlust. Du har råd med förluster men de får inte bli för många.

 

  • Sömn – När man handlar intensivt, framför allt marknader som har öppet dygnet runt som valutor, kan det vara svårt att varva ner och stänga av inför läggdags. Detta är inte hela världen i enskilda fall men när man börjar få problem regelbundet med sömnen leder det till både psykisk och fysisk obalans vilket i sin tur kan kosta dyra pengar i marknaden. Jag har inga direkta tips för bra sömn eftersom jag själv är rätt dålig där men jag har märkt att om jag optimerar övriga parametrar i denna text så tenderar sömnen att bli mer regelbunden och mer kvalitativ.

 

  • Mindset – Hur man väljer att se på världen generellt är enormt viktigt för hur du fattar dina beslut. Många i branschen (traders) har en tendens att vara negativt inställda till saker, gnälliga och trögflytande. Om det är hönan eller ägget var detta beteende kommer ifrån har jag haft många diskussioner om och väljer helt enkelt att inte bry mig om kulturen kommer från att en skeptisk person gör bättre ifrån sig i marknaden, eller om man blir en cynisk gnällig gubbjävel innan man fyllt 30 när man håller på med trading. Oavsett tror jag det är enomrt viktigt att ha en bra inställning och se det positiva i allt för att kunna må bra när man handlar. Jag är själv inte perfekt vad gäller mitt mindset men strävar efter att vara öppen och framför allt tacksam.

 

  • Meditation – Denna punkt står på min to do list. Mediterade tidigare regelbundet men har tappat det helt senaste åren. Det är när man är sämst på att meditera som man behöver det som mest. Finns obegränsat med både framgångsrika traders men också framgångsrika människor överlag som dör för meditation och jag förstår varför, det är som en massage (med happy ending om man vill) för hjärnan.

 

  • Folket runt dig – För mig har människorna jag umgås med en stor impact på mitt eget psyke och välmående. Dels är det viktigt vilka människor man släpper in och därmed ger möjligheten att  påverka ens psyke. Det är för mig också viktigt att ha ett flöde av intressanta människor runt mig, med andra ord ”nätverkande” är en viktig del i välmående för mig. Genom att träffa intressanta levande människor väcks min inspiration och hunger på livet. Framgent kommer det hända lite på den fronten och vissa av er som ansöker till SharkPoolen kommer ha en möjlighet att delta.

 

  • Nya intryck/lärande – Att läsa och lära sig håller hjärnan igång och inspirerar förhoppningsvis dig att bli en bättre människa. Det som inte alla känner till är att bortsett från uppsidan i att läsa/lära så finns det en nedsida med att inte lära sig nya saker och utmana hjärnan. När muskler inte används uppstår muskelatrofi (vävnaden minskar eller förtvinar helt). På samma sätt leder inaktivitet i hjärnan till hjärnatrofi, vilket är väldigt obehagligt. Så utsätt dig inte för det.

 

  • Övrigt – Allt som du känner ger något till din psykiska hälsa, fysiska välmående, spirituellt eller vad det kan vara du strävar efter bör du utforska och implementera. För min egen del har jag börjat köra ångbastu varje dag. Bastusessions varvar jag med isvatten-dusch fär att sedan gå in i bastun igen. Repeat tills man svimmar. Dels gör jag det för att det får mig att må sanslöst bra men också för att det finns indikationer på att det kan öka tillväxthormon och en mängd andra bra processer i kroppen. Mer om det finns att läsa här. Det är för mig en påtaglig känsla av välmående efter varje session. Utifrån ens egna mål och möjligheter bör man hitta ritualer som ger välmående i vardagen. Detta är ett sätt att sträva mot sista punkten.
  • Ge sig själv möjligheten att vinna – Skapa olika nivåer av möjligheter att vinna i ditt liv. Det kan vara att bädda sängen (väldigt lätt), ha en social interaktion du värderar, träna, göra något för den du älskar, analysera och exekvera en affär i marknaden (notera mindset: inte göra en vinstaffär utan göra förarbetet och exekvera, helt utan fokus på outcome). Det kan vara allt möjligt men att ha en dag där du regelbundet vinner och når dina mål är i mina ögon en nyckel till att bygga positivt livsmomentum. Jag har skrivit ett inlägg om The Winner Effect tidigare som man kan läsa om man är intresserad av vad som händer i kroppen när man regelbundet vinner. Det är en process man själv genom lite tanke-engineering kan och bör skapa själv.

Det var lite tankar om att strukturellt sätta sig själv i en bättre position att lyckas med trading men också för att må bra som person. Dela gärna dina egna tips på rutiner eller annat som har positiv utväxling.

 

Carpe Diem

4 reaktioner på ”Strukturer för att lyckas”

  1. För att undvika missförstånd, ska man höra av sig igen angående testpilot eller räcker det med att man redan ansökt?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *