Post ATH – Kryptodystopi eller utopia?

Bitcoin, det globala aktietorgspappret, har penetrerat både det ena och det andra den senaste tiden. FOMO, storytelling, halving, en glimrande framtid med mera är pusselbitar som finns på plats och det är säkert tillräckligt för att ta pris hela vägen upp till ATH och säkert av bara farten till det dubbla 50-60k. Volymerna än så länge är relativt små jämfört med peaken 2018 dessutom och viktigt: många nocoiners har köpbeslutet planterat i sitt medvetande och väntar bara på storyn ska gå på CNN att bitcoin är ostoppbart eller att Börshajen pratar om hur man kan få fuck off-kapital genom att köpa krypto i Nyhetsmorgon.

 

Det köpbeslut som redan ligger latent medvetandet hos många kryptovirgins tror jag kommer vara en bidragande orsak till kommande ATH. Infrastrukturen är också klar för ytterligare en våg upp. Förra vågen mot ATH var det fortfarande relativt komplicerat att komma över bitcoin, nu har aktörer blivit bättre på användarvänlighet. De 50-talister som ringde och frågade sina barn hur man köper kommer denna gång faktiskt kunna köpa in sig i framtidens betalmedel. Dessutom har större finansiella aktörer förberett sig på att göra intjäning i nästa våg upp. Många dominobrickor står helt enkelt uppradade för en riktig jävla åktur till ATH. Men väl där, när euroforin börjar lägga sig: vad kommer hända då?

Förra gången vi befann oss kring ATH (och även kring botten) letade jag efter vad som skulle kunna motivera en stabilisering av pris på högre nivåer. Är man smart kan man säkert komma på en rad olika anledningar till vad som skulle kunna stabilisera pris men jag är inte så smart så jag letar bara efter en sak: Användande. När folk säger att krypto inte är backed by anything så får man inse att det är det mycket annat som inte är heller. Däremot är omfattande användande enligt mig en bättre backer än lite guldtackor. För mig är detta vad som kommer avgöra om nästa ATH blir din stora möjlighet till att bli en rollkaraktär i din egen version av ”The Big Short” eller om det kommer följas upp av en konsolidering/vidare highs.

Så den stora frågan är: kommer vi börja se en acceptans från företag av kryptovalutor? Kommer Onlinepizza börja acceptera betalningar i BTC? Kommer man kunna köpa Pornhub-premium med Monero? Kommer VISA/MasterCard-ikonerna på betalsiter kompletteras med en bitcoinlogga? Kommer Klarna börja tillåta kryptos och erbjuda wallets? Om det händer tror jag att det finns en möjlighet till acceptans av högre priser. Detta var vad vi saknade förra gången och självklart kommer folk sälja sina coins om uppgången enbart drivs av storytelling och spekulation. Annat blir det om du får din lön i BTC eller köpt bitcoins för att handla på Amazon.

Det är dock högst sannolikt att den verkliga världen behöver lite mer tid på sig för att anpassa sig till kryptoanvändning. Därmed finns utrymme för en ny resa ner likt 20k till 3k när nästa ATH infrias. Folks fantasi jobbar fort precis som prissättningen i bitocin – men verkligheten tar oftast längre tid på sig. Enligt mig kommer det bli spännande att se både pris och underliggande användning i allas våran favorit: det globala aktietorgspappret Bitcoin.

 

Skydda din livsstil – en enkel plan

På temat life management vill jag nu dela lite tankar som är inspirerade av en klassisk investeringsfilosofi – fokusera på nedsidan istället för att fokusera på uppsidan. Detta genom ett enkelt verktyg som jag själv fått stor användning av i mitt liv. Sannolikheten är (baserat på mina analyticsverktyg) att du som läser detta är ung och finansintresserad. Detta innebär (baserat på mina egna erfarenheter) att du sannolikt är målinriktad och vill maximera uppsidan i ditt liv vad gäller många områden ex utbildning, träning, din fysiska hälsa, din mentala hälsa, dina relationer, intäkter, förmögenhet och så vidare. Den målsättningen är såklart bra och viktig men det man lätt glömmer när man är 100% fokuserad på uppsida är hantering av nedsida (tro mig jag vet).

Därför vill jag slå ett slag för att skapa en plan för downside protection livsstils-edition. Med det menar jag vilket skyddsnät du har för att bibehålla dina nyckelaktiviteter när du inte är på topp. När du är i ”beast mode” och allt går bra kommer du sannolikt prestera bra i alla dina områden, det kommer generellt sett gratis av framgångsmomentum. När du däremot inte är på topp föreligger en risk att du raserar många av dina tidigare framsteg. Detta i sin tur kan skapa ett större generellt negativt momentum och generera en negativ trend i ditt liv. För att hindra detta måste du skapa en plan för att skydda dina nyckelaktiviteter som genererar välmående i ditt liv.

Det du först och främst vill göra är att identifiera vilka dina nyckelaktiviteter är. Några exempel kan vara vad du äter, hur du sover, din träning, vilka du träffar och så vidare. Du vill lista dem på ett enkelt sätt. Därefter vill du helt enkelt konkretisera: vad i varje aktivitet är minimum viable behaviour, eller kanske vad är det som ger bäst effekt med minst effort bakom?

Exempelvis träning för mig är att skala bort allt överflödigt och bara göra två basövningar per pass. Knäböj och bänkpress/marklyft och militärpress. Om jag råkar ha energin att göra mer därefter så är det bra men det enda kravet jag har på mig själv är att genomföra mina två nyckelövningar. Detta gör att även om jag mår skit så kan jag släpa mig till gymmet för jag vet att det är bara de klassiska knäböjen/bänkpressen som ska genomlidas. Detta måste såklart anpassas efter egna preferenser. Springa några intervaller istället för milen fem gånger i veckan, eller vad det kan vara. Istället för om man hade krävt av sig själv att man ska genomföra samma superschema som man gör när man är i sin prime. För bara tanken på det träningspasset kommer få dig att stanna hemma från gymmet för alltid när du är i en svacka/mår dåligt.

Om kosten är något du prioriterar (vilket jag tycker det borde vara) så får du anpassa det efter vad du själv föredrar att äta och vad som ger dig bäst energi/näring utifrån din egen smak. Personligen äter jag i princip bara en-två rätter när jag är i krismode. Generellt blir det stekta ägg med spenat plus eventuella andra tillbehör. Det är enkelt både att inhandla, lagra och laga samt ger rimlig näring.

Genom att ha allt konkretiserat på papper så behöver du inte tvivla när shit hits the fan på riktigt. För när du väl är i en dålig period så har du sämre möjligheter att tänka klart och skapa en bra plan. När du är på topp har du betydligt bättre beslutsfattandeförmåga och du bör göra din plan då. Om du redan är i en svacka – gör planen ändå, det är bättre än inget. Det kan bli din trygghet som tar dig tillbaka till positivt momentum.

Listan på nyckelaktiviteter och hur man får ut så mycket som möjligt av dem med så lite effort som möjligt kan göras lång med jag tror med ovan exempel att ni förstår poängen.

Avslutningsvis kan vi illustrera livet som det omåttligt populära spelet Doodle Jump, ett datorspel där du hoppar uppåt och framåt från plattform till plattform. Låt oss låtsas att varje hopp uppåt är framsteg i något av nyckelområdena i ditt liv. Det är viktigt att komma vidare men det viktigaste är att inte trilla ner vilket resulterar i Game Over. Det du behöver är således en säker plattform att stå på för alla de delar som är viktiga för just dig. Det är dessa plattformar du vill ha definierade på papper så att du kan ha en trygg plats att stå och vila på – för att därefter kunna hitta styrkan att hoppa vidare mot nya highs.

 

Side note: driver du också en business vilket många av mina följare faktiskt gör (era driftiga jävlar) så bör du ha en liknande lista för dina nyckelaktiviteter i bolaget. Har du anställda kan du be dem lista allt ur sitt eget perspektiv. Förhoppningsvis ger det dig starka insikter i vad du kan förbättra även när det går bra.

MVH

En praktikers guide till krishantering

Ibland händer det att man av en eller annan anledning hamnar i krissituationer i livet. Med detta menar jag situationer där dina vanliga rutiner mentalt för att hantera saker brister och du utsätts för extrema påfrestningar. Med denna serie inlägg har jag för avsikt att dela med mig av vad jag själv gör för att minimera sannolikheten att man hamnar på psyket eller hoppar från Västerbron när verkligheten runt dig kollapsar.

Baserat på vad man har för tidigare erfarenhet varierar sannolikt just din definition av kris och alla har olika smärttrösklar för vad som kan anses vara en kris. Samtidigt är effekterna för alla som hamnar i kris liknande både mentalt och fysiskt.

Detta är otroligt viktigt att komma ihåg när det gäller psykisk ohälsa så är alla lika. Oavsett vad bedömningen av din situation från ett externt perspektiv så är situationen som du upplever helt verklig. Även om du är världens mest förmögna person och har en familj som älskar dig så är din psykiska ohälsa (om du drabbas av det) lika verklig som om du är pank, ensam, sjuk eller vad omständigheterna kan vara.

Jag läste någonstans en bra liknelse i att om en person är täckt av bensin och brinner så resonerar ingen ”Den personen har det inte så farligt ändå, hen har ju mycket pengar och en familj som älskar hen”. På samma sätt är en kris eller depression lika verklig för ditt psyke oavsett livssituation. När det spårar mentalt har omständigheterna runt omkring ingen betydelse.

Med det fastställt kan vi fokusera på det praktiska i att hantera kris och psykisk ohälsa. Det finns många områden att jobba med men jag kommer den närmaste tiden beskriva de som jag upplever som viktigast för mig. Jag börjar med att lägga upp ett inlägg om sömn som jag anser vara absolut nummer ett på listan. Detta kan ni scrolla ner för att läsa eller klicka här. Därefter fyller jag på med resterande punkter på listan. Till slut blir det min kompletta guide till praktisk krishantering. Om jag har några smarta läsare som vill bidra till listan tycker jag ni ska kontakta mig med era förslag.

Listan över de aktiviteter jag använder för att hålla mig från undergång mentalt:

Optimera:
Undvik:
  • Alkohol/droger
  • Icke nödvändig medicinering (även Ipren)
  • Stress

 

Sömn: Prio nummer ett

Sömn är sannolikt den absolut viktigaste grundstenen i hantering av psykisk hälsa/ohälsa. Sömnen är vad jag förstår det faktorn som i överlägset högst utsträckning avgär huruvida du ”spårar ur” mentalt eller inte. Sover du bra kommer du ha betydligt bättre möjligheter att hantera vad det än är du har att hantera. Sover du inte kommer du låta portarna till total psykos öppnas till vid gavel. Således är min åsikt: (efter att länge varit en motståndare till preparat) gör vad som krävs för att sova. Om du inte sover tillräckligt – prata med en läkare! Skaffa medicinering som ser till att du får din sömn. Inget annat är acceptabelt.

Just när det kommer till sömn så finns det oändligt mycket att skriva. Det mest grundläggande tycker jag är att både kvantitet och kvalitet på sömn är avgörande. Du kan sova 10h per natt men om sömnen inte är kvalitativ så får du inte ut det du behöver. Sömn delas upp i fyra stadier. De första tre är non-REM och stadie 4 är REM, dvs sömnstadiet därz du drömmer.

För att du ska undvika att bli sjuk i huvudet behöver du samtliga stadier av sömn. Det är stadie 4 (REM) som är nödvändigt för att uppnå de absolut största fördelarna med att sova över huvud taget. Detta är viktigt eftersom när du dricker alkohol eller använder droger (tex cannabis) för att lugna dig så kommer du somna men substanserna hindrar dig från att uppnå REM-sömn. Andra orsaker till varför du kan ha försämrad sömnkvalitet är exempelvis om du befinner dig i andra miljöer än du är van vid (ex hotellrum). I nya miljöer håller sig en del av hjärnan från att somna i säkerhetssyfte, vilket kan förklara varför du kan sova många timmar på resande fot utan att känna dig helt utvilad.

Andra saker att använda för att öka kvaliteten i sin sömn: Regelbundenheten i sömnen, att somna och vakna samma tider bidrar till kvaliteten. Att hantera ljusexponering inför sömn är omtalat och något jag personligen gärna ignorerar. Att läsa på en iPad istället för i en fysisk bok innan man ska sova försenar utsöndringen av melatonin (hormon kopplat till sömn) med 3h samt minskar din totala utsöndring med upp till 50%. Detta innebär minskad mängd REM-sömn. Kostmässigt är det som jag förstår framför allt att socker som skapar problem gällande sömnen. Så klipp sötsakerna om du sover dåligt.

Sömnen är också avgörande för dina testosteronnivåer. Män som sover 5-6h per natt har i snitt testosteronnivåer som motsvarar män 10 år äldre som har en normal sömnmängd. Det är riktigt riktigt obehagligt. Att maximera dina naturliga testosteronnivåer är enligt mig det främsta dragloket för att fungera bra som människa. Jag ser det även som en av de bästa sätten att ta tempen på generell hälsa. Kommer få anledning att skriva betydligt mer om detta i kommande inlägg.

Sammanfattningsvis: Se till att skapa en optimala förutsättningar för sömn. Bevaka både kvantietet och kvalitet. Och framför allt se till att sova – no matter what.

Vinsthämtarens marknad

 

Marknaden har konsoliderat ännu en vecka. Denna veckan med lite mer volla än vanligt men fortfarande bara en enda stor konsolidering. Detta leder oss till att behöva ställa frågan: kommer marknaden acceptera pris långsiktigt runt dessa nivåer? Kanske. Men det tror inte jag. I närtid kommer någon ta upp taktpinnen och dirigera oss i någon riktning. Först då kommer det löna sig att hålla positionerna. Fram tills det sker vill man våga hämta vinst, ett tema vi diskuterat under veckan i sharkpoolen. Flera jag pratat med denna veckan som haft det svårt att göra tjeen just på grund av att man hoppats på större rörelser iom ”vollan” (som egentligen bara varit en konsolidering) och därmed missat mycket av sina vinster. Håll koll på vad för typ av marknad det är och försök (lättare sagt än gjort) anpassa handeln därefter.

 

Egentligen är det inte mycket att säga rent analysmässigt om marknaden. Inget har hänt från tidigare veckor. Det man kan säga är att jag lägger inte jättestor vikt vid om vi byter upp och stänger gapet ovanför på 11650. Det betyder liksom inte jättemycket för the bigger picture. Å andra sidan är det lite läskigt om 11114 inte håller. Och avslutningsvis sjukt tråkigt om denna rangen fortsätter hålla men sannolikt bryter vi denna veckan. Ingen jätterolig analys men så är det ibland . Då får man invänta ny information, nya priser och försöka fokusera på momentum/price action i sin handel. Det var det.

Carpe diem

 

Söndag

Förra veckan såg erotisk utinledningsvis men visade sig bli relativt ointressant med merparten av tiden i konsolidering. Detta är ju tråkigt men ger desto mer sannolikhet för stora rörelser kommande vecka. Dessutom är det nu upp till bevis om vi ska få något julrally eller inte.

Jag kan tycka att vid första anblick ser det ut som att vi börjat samla styrka och det ser ut som att vi skulle kunna ha bildat någon typ av botten. Förra veckans slutsats var ju att det kommer nog bli dags att köpa men kanske inte ännu. Nu dras snaran åt ytterligare och denna veckan blir sannolikt avgörande för bullmarknadens vara eller icke vara.

Precis som förra veckan handlas vi i toppen av den fallande trendkanalen. Detta gör ju att jag är mer benägen att korta än att långa inledningsvis. Helst vill jag långa från någon sorts lows MEN det kan verkligen bli som så att köparna träder in tidigt under veckan och julrallyt blir in play omgående. Om så blir fallet kommer 11850 som en naturlig första hållplats och därefter 12k. Sista 12400 som en rimlig nivå att dras mot som magnet.

Skulle det vara så att köparna lyser med sin frånvaro kommande vecka så har vi alternativet fortsatt bäs. Då har vi först nakna vpocs som agerar lockbete 11293 – 11114. Dessa rörelser kommer sannolikt vara agressiva med knepiga konsolideringar kring dessa nivåer. Skulle detta därefter inte hålla har vi 10914 på ingång följt av potentiellt gap close 10808. Detta är väl egentligen inte speciellt osannolikt utfall sett till senaste tidens selloff.

Kontentan är att det finns två rätt stora plays framför oss, där det absolut viktigaste inte är att fastna med en för stark och felaktig bias. Lyckas man hamna rätt denna vecka finns det stortjeen på bordet. Simma lugnt och VVF.

Carpe diem

Söndag igen! Söndagsanalys! Snart öppnar marknaden!

Nu har vi en setup som börjar likna något i DAX. Eller inte, beroende på hur man ser på det. Som det ser ut nu testar vi någon typ av fallande trendtak, om man är teknisk bananalytiker. Så då ska man ju korta, såklart. ELLER SKA MAN?

Låt oss granska strukturella setupen från den senaste tiden. Vi har lagat de strukturella obalanser som uppstått. Detta i linje med vad som skrevs i början av veckan i Sharkpoolen att vi skulle täcka gap upp (bara medlemmarna vet om jag förra måndagen faktiskt skrev att gapet på 11517 skulle täckas eller om jag gör en kavastu och bluffbacktradar här på bloggen hehe).

Nåväl. Vi har lagat uppsidan. Det är en pusselbit men säger egentligen ingenting. Är köpare på hugget så ska vi upp. Då är 12k rimligt, därefter 12134 och sen urkukningen mot 12551. Det som var standard/reapriser förut känns långt bort nu. Zoomar man dock ut lite så har vi VPOC på 12400 sedan 2017, och det är ju något att ha i åtanke.

Men vi ska också ha i åtanke att varje rörelse rimligtvis bör få en rekyl. Förra veckan var haussig. Denna veckan behöver inte bli det. Att ta med sig fredagen in i veckan efter är ingen bra idé. Det finns nu lite att göra på nedsidan i termer av gap och nakna vpocs att ta ut. Och en rekyl hade varit rimligt. Kanske inte omgående men i veckan som kommer. Stora aktörer agerar när det kan så unfair prices bör uppnås innan rekylen inträffar.

Det jag helst ser på nedsidan är riktiga rövsälj mot 11454 som följs av riktiga rövsälj mot 11331. Sen kommer en konsolidering för att lura in Spacecowboy lång, därefter kommer droppen till 11293 som triggar alla gråtstoppar. Därefter ska köparna hitta fotfäste och agera någorlunda agressivt. Om detta sker har vi goda möjligheter att se en bullmarknad framöver. Det hade varit något.

Skulle det vara så att köparna inte steppar in kan vi lika gärna se säljare som kliver tungt på seljarsnorrorna ner mot 10917 > 10808. Då blir det stortjeen med korta possar. Allt detta kommer sannolikt synas i marknaden i närtid. Om säljarna har kontroll härifrån ska man nog rygga dem i sina trades tills vidare. Följa path of least resistance kommer vara nyckeln till tjeen.

Det kan också vara dags att damma av EURUSD aka bluffodollarn som har börjat handlas till relativt obluffiga nivåer nu. Kanske kommer man kunna gå lång här i krokarna åtminståne för en studs upp mot 1.15-1.16. Men så länge den  är i fritt fall ska man bara låta långa vila. Dock handlas vi som ni ser under VAL från 2015. Det är lång tid och motiverar nog en studs.

Det var veckans söndagsanalys. Håll huvudet kallt i veckan, våga ta size och gör tjeen.

Carpe diem!

VHV

Ett koncept som är ett ganska bra komplement till det klassiska VVF är VHV: Våga hämta vinst. Detta är en av mina största svagheter i marknaden och en av de saker jag jobbar med mest. Detta ska dock för tydlighetens skull understrykas att jag kan vara unik i min dedikation till att låta mina vinnare rida. Jag fick höra från en väldigt duktig analytiker att den absolut vanligaste orsaken till utebliven lönsamhet hos folk som handlar är att man hämtar vinster för tidigt och förluster för sent. Så detta kan vara ett unikt problem för mig och inte något som du som läser behöver jobba med utan kanske tvärt om.

En grundtanke för dig som vill veta om du hämtar för lite (eller för mycket) vinst kan vara att tänka över hur mycket ITM du är vs din hitrate i varje trade. Detta är en bra indikator på om du bör eller inte bör hämta mer vinst. Personligen offrar jag gärna en vinst för potentialen att fånga en trend. Detta då trender i tex valutor generellt kan bli betydligt mer lönsamma än en enskild trade. Men i perioder uppstår inga trender, alternativt blir trenderna så pass komplicerade att fånga att man blir utskrämd på vägen och får stå med rumpan bar.

Egentligen är detta inte ett jättekomplicerat ämne i teorin, men uppenbarligen finns det förbättringspotential i praktiken för många traders. Om ni vill läsa ett inlägg om best practice inom att hämta vinst tycker jag ni bör höra av er till en av de bästa i branschen nämligen krönikören och tradören PaperChaser som har ett ansvar att utbilda oss andra i denna ädla konst. Förhoppningsvis faller han för grupptrycket och skriver en krönika där vi kan lära oss hur man gör i närtid om tillräckligt många hör av sig till honom på twitter.

Det var allt för idag. Carpe diem!

 

Marknadens natur

Marknaden är som vissa av er märkt en ful fisk. Eller är det egentligen vårt eget psyke som lägger krokben för oss? För den som ser saker och ting lite objektivt så ligger det i marknadens natur att råna vissa personlighetstyper på deras pengar. De som är änglsliga blir av med sina pengar då det redan är för sent när du känner att din köp- eller säljsignal är kommen. Den ängsliga rusar in och då kommer rekylen och stoppar hen. Samma sak gäller den ”tålmodiga”. Köp på lång sikt vid dåliga priser från någon teknisk analys (när man tar ut en tidigare high exempelvis) utan att vara beredd att stoppa så kommer du få ta stoppen på nya lows, eller korta en ny botten och se ATH inom några veckor.

Det ligger i marknadens natur att utmana. För att göra intjäning måste man vara i synk med marknaden. Detta innebär tålamod men inte lathet. Det innebär att vara defensiv och vaksam men inte ängslig. Det innebär att våga vänta på den rörelse som är tvärt om vad du egentligen hoppats på – för att få en så bra risk reward som möjligt. Det finns en rad olika beteenden som är på gränsen till positiva men som utan att optimeras blir förödande för din handel.

Detta kan vara värt att tänka på nu när vi skruvar upp volatiliten lite. Håll huvudet kallt och om du märker att du inte är i synk med marknaden eller att dina beteenden är på fel sida av spektrumet så kanske du bör ta en liten paus och komma tillbaka med nya krafter.

Simma lugnt och buy the dip responsibly.

Carpe diem

Backtrading-söndagsanalys

Nu är det egentligen måndag och marknaden är öppen men ”jag skrev ju denna analysen i söndags kväll”. Nåväl. Håller det kort eftersom marknaden handlas as we speak. Förra veckan var såsig, hängig och brun. Sås föder sås som man brukar säga. Kanske är det så att det ur askan i elden kan träda upp en liten bullmarknad nu, för att balansera pris lite om inte annat. Vi handlas rätt generöst under ”värde” för året och kanske kanske kan få en studs upp under vekan. Då siktar vi främst in oss på test av 12k.

Om studsen skiter sig så är det undergången som står för dörren. Detta innebär antingen en konsolidering (undergång av glädje för de flesta traders) eller total börskrasch. Men kommer inte ens skriva om det för då är det bara att vara kort ner till 1066 i OMX. Med det sagt välkomnar jag med glädje @expertdirekt tillbaka från sitt livs äventyr och nu återstår det att se om gamla takter sitter i eller om botten är satt i index.

 

Denna bilden väljer jag för att ni ska se TRENDEN och Trenden i trenden kortsiktigt. Den är ju NER. Som ni ser. Men börsen går ju alltid upp över tid, har jag läst på DI-digital, så någonstans borde det ju vända, eller? (On a serious note – 12400 kan också vara intressant om vi får riktig hausse).

MVH